Livet på landet

Lördagsmorgon

Publicerad 2013-08-17 09:21:43 i Allmänt,

Vaknade före sex och kunde inte somna om så efter en timme bestämde jag att det var lika bra att kliva upp. Nu sitter jag i soffan och tittar på tv medans resten av familjen sover.
Senare idag ska vi på kalas hos Yasmines kusin som fyller 3 år.
Sen ikväll så blir det skaldjurs middag. Vi ska prova att röka räkor och göra gratinerad hummer. Jag har faktiskt aldrig ätit hummer förut så det ska bli spännande:-) Tänkte även göra egen aioli och så lite ostar, bröd och annat smått och gott till. Kanske slår till på en efterrätt med, det är ju faktiskt lördag;-)

Lite vedjobb ska vi nog också hinna med under helgen. Det kommer antagligen ännu mer ved idag så vi kommer inte bli sysslolösa iaf. Att hålla på med ved är perfekt styrketräning, samtidigt som man gör nytta. Kan ju inte bli bättre!

Förhoppningsvis blir det en löprunda imorgon tillsammans med Emma. Sist gick det så jäkla bra så nu är jag extra taggad!
Att springa milen är väl det som de flesta siktar på men dit har jag en bit kvar än så jag börjar med att satsa på att orka springa 5 km utan avbrott.

För ett år sen hade jag aldrig trott att jag skulle kunna tycka det var kul att springa. För ett år sen rökte jag och tränade aldrig. Träning då var på sin höjd att gå ut och gå.
För två år sen vägde jag nästan 20 kg mer än jag gör idag.
När jag tänker tillbaka på det och ser vart jag är idag så känner jag mig stolt över vad jag uppnått.
Idag har jag en normal vikt (några kg kvar till min målvikt) jag har varit helt rökfri i nästan ett år, jag tränar regelbundet, äter nyttigare och dricker mindre alkohol. Och det bästa av allt är att jag känner mig så mycket lyckligare!
Självklart har det varit hårt arbete att ta sig hit men ger man sig bara f-n på att man ska lyckas och kämpar på så går det.
Idag är det här en del av mitt liv och jag har fått ett helt annat tänk där hälsa och välbefinnande står i fokus.
Det finns så många undanflykter för att inte träna, jag har använt dem alla, det gäller att ta sig själv i kragen och komma ur soffan.
Tiden finns alltid. Kanske inte varje dag men några timmar per vecka kan man avvara. Man kan träna tillsammans med familjen, man kan träna hemma, man kan tom träna medans man tittar på tv.
Har man någon skada kan man ändå träna. Det gäller bara att hitta den träningstyp som fungerar bäst för dig.
Jag har alltid haft mitt kassa knä som en undanflykt till varför jag inte kan träna men när jag väl började så har det blivit bättre!

Min totala vändpunkt kom när jag hade så fruktansvärt ont i ryggen att jag knappt tog mig ur sängen på morgonen. Jag insåg då att jag egentligen bara hade två val, börja träna och stärka upp kroppen eller gå med ständig smärta och antagligen behöva bli sjukskriven. Ett lätt val enligt mig och med det i bakhuvudet blev det genast lättare att släpa sig till gymmet. Det var inte med glädje jag gjorde det de första gångerna men för varje gång gick det bättre och bättre. Idag kan jag tom längta till gymmet.

Kan jag så kan du:-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Nette

Familj: gift med Andreas, 7-åriga dottern Yasmine, hundarna Loke och Freja, katterna Josefine och Ida, kaninerna Alice och Katja Bor: i ett hus på landet

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela