Livet på landet

Hallon

Publicerad 2013-07-31 20:31:47 i Allmänt,

I fjol upptäckte Andreas en stor vildhallonbuske som växer vid täcktkanten på vår gård. Förstår inte hur vi har kunnat missa den i alla år!

I måndags såg jag att det började bli massa hallon där och idag när vi kollade var det alldeles fullt av stor röda hallon!
Vi plockade en full burk på ca 10 min. Imorgon blir det färska hallon till frukost filen.

Loke var också med och nosade omkring i busken så jag provade att ge honom ett hallon och det mumsade han i sig i ett naffs. Han tyckte så mycket om det att han började plocka dem själv direkt från busken:-) Han såg så himla sött ut när han försiktigt tog tag i ett hallon och drog av det från busken. Efter ett tag stod han mitt inne i busken och smaskade.

Första arbetsdagen

Publicerad 2013-07-29 16:57:52 i Allmänt,

Tillbaka på jobbet igen och det har gått riktigt bra.
Var lite ringrostig i början men efter nån timme var jag i form igen.
Som tur är har dagen varit lugn trots att vi bara är två stycken, skönt med en mjukstart.

Det gick förvånansvärt bra att komma upp imorse så jag hoppas det håller i sig resten av veckan.

Hemma igen

Publicerad 2013-07-28 15:05:47 i Allmänt,

På vägen hem från Gävle svängde vi in på Malnbadets camping där mamma och Hans-Olof står med sin husvagn.
Vi åt lunch och var ner och blötte fötterna i havet. Det var varmt både i vattnet och i luften.

Yasmine ska stanna där med dem eftersom både jag och Andreas jobbar til veckan.
Nu är det slut på sovmorgnar och underbara dagar i solen och istället tillbaka till verkligheten. Fast det känns helt ok att börja jobba igen, ingen "börja jobba ångest" har infunnit sig. Jag känner mig så nöjd med min semester och tycker vi både har hunnit hitta på massa skoj och hunnit njuta av ledigheten.
Andreas jobbar sin sista vecka, sen går han på tre veckors semester.

Efter att vi kramats och pussats hej då så åkte vi vidare hemåt.
Jag känner mig inte riktigt hel utan min lillfröken men hon kommer ha det jättebra där med massa bad och bus. Längtar tills hon kommer hem igen♥

Nu ska jag kämpa för att hålla mig vaken, fast det känns som att jag skulle kunna somna när som helst. Somnar jag nu kommer jag ligga vaken halva natten och det är ju inte så bra när jag ska upp och jobba imorgon.
Kanske ska försöka släpa mig ut på en joggingtur och hämta hundarna hos pappa.

Gävle

Publicerad 2013-07-27 23:26:07 i Allmänt,

Imorse packade vi bilen och åkte till Gävle.

Vi började med att shoppa.
Yasmine shoppade mest, hon hittade en hel hög med toppar, träningsbyxor och en träningstopp, solglasögon, ett par skor, en kavaj, strumpor och ett par byxor.
Jag handlade ett träningslinne, skor, strumpor, en bh, solglasögon och två toppar. Andreas handlade ingenting som vanligt.
Vi upptäckte att brorsan jobbar granne med Stadium outlet där de har 40-70% på allt! Vi handlade Rönnisch träningskläder för 100-150 kr styck! Superbilligt!

Efter vi shoppat klart åkte vi till brorsans lägenhet och tog det lugnt medans vi väntade på att han skulle sluta jobba.

När vi gjort oss iordning så åkte vi till Furuvik och lyssnade på Stiftelsen.
Tyvärr regnade det under större delen av tiden vi var där men det var trevligt ändå, även fast spelningen var i kortaste laget. Knappt en timme höll de på.

Nu är vi tillbaks hos brorsan igen och jag känner att det snart är dags för sängen, trött efter en fullspäckad dag.

Heldag på stranden

Publicerad 2013-07-26 21:30:04 i Allmänt,

Idag har vi hängt på stranden hela dagen jag, Yasmine, Jon och Liam.
Jon och Liam kom igår kväll och sov över hos oss.

När vi vaknade imorse så åt vi frukost sen packade vi badgrejer och lite gott att äta sen åkte vi till stranden och där blev vi kvar till klockan tre då jag tyckte det var dags att åka hemåt. Hade barnen fått bestämma hade vi stannat mycket längre;-)
Det var jätteskönt i vattnet och barnen träffade kompisar och dök efter musslor.

En riktigt härligt avkopplande dag har det varit!

Ikväll har vi grillat, druckit lite gott och packat inför morgondagens resa till Gävle.
Då blir det shopping och sen ska vi på konsert med brorsan och lyssna på Stiftelsen. Sen sover vi över hos honom.
Yasmine är taggad inför konserten och har längtats hela veckan :-)

Livet på landet

Publicerad 2013-07-24 21:58:39 i Allmänt,

Idag har jag faktiskt suttit och solat några timmar. Inte i sträck men ändå en stor bedrift av ADHD Nette! Och för första gången i år så har jag blivit lite röd. Annars har jag varit duktig och smörjt in mig under hela sommaren men idag snålade jag med solkrämen plus att det blev några timmar när solen tar som mest. Inte bra.

På kvällssidan, när det blivit lite svalare, tog jag och Andreas en joggingtur och det känns mycket bättre att ha någon att springa med så tävlingsinstinkten kommer fram och jag tar i lite extra. Den här gången gick jag bara en liten bit uppför en backe sen sprang jag resten.

Vi började på att städa ur växthuset och gräva ut gruset som ligger där nu så jag kan lägga stenplattor där istället. Jag hoppas plattorna vi har räcker då behöver vi bara köpa en markduk så har vi resten av materialet.
När Andreas bar ut grejerna så hittade vi en död ödla utan svans så antagligen var det svansen som jag såg sprattla omkring i växthuset sist jag städade där inne. Skönt att det inte var en orm iaf! Nu kanske jag inte kommer vara lika rädd när jag går in dit.

Efter joggingrundan tog jag och Yasmine cyklarna och åkte och plockade smultron som vi trädde upp på strå och tog med hem och mumsade i oss.

Det är sånna stunder som jag älskar hur vi bor lite extra mycket! Så underbart att kunna göra sånt när man känner för det.

Livet på landet med min familj är det jag vill ha♥

Favorit i repris

Publicerad 2013-07-23 22:34:45 i Allmänt,

Idag blev det ett besök på Stenegård och Barnensträdgård igen och det var lika kul den här gången med :-)

Efter att barnen lekt och pysslat klart så åt vi lunch och glass på trädgårdscafét sen åkte vi på Ede och tog ett dopp.

Leksand

Publicerad 2013-07-22 19:40:57 i Allmänt,

Vilken underbar helg vi har haft!

Vi hade fint väder, förutom på fredagkväll när vi kom då det stormade och var kallt men trots det gick det bra att sätta upp tälten. Jag var lite orolig eftersom vi lånat tältet och hade aldrig rest det förut men det var inga problem när vi hjälptes åt.

Inte helt fel att vakna upp till sjöutsikt på morgonen.

På lördag så gjorde vi oss i ordning och gick in på sommarlandet, som låg alldeles bredvid campingen.
Därinne spenderade vi hela dagen. Vi kom när de öppnade och var kvar ända till stängning ändå så kände både barn och vuxna att vi kunde varit där några timmar till.
Så här i efterhand så borde vi ha löst tvådagars entré på en gång men det får vi ta nästa år.
Vi har redan planer på att åka tillbaka nästa år med husvagn och stanna en vecka. Det finns så mycket att se och göra i Dalarna så en vecka skulle vara perfekt!

Från pariserhjulet har man utsikt över hela parken och över vackra Siljan.

Både pappan och barnet får leka.

Det alla barnen tyckte var roligast var att åka runt i trampbåtarna.

Det blev även en del bad men inte speciellt mycket, det fanns så mycket annat kul att göra. Till och med jag åkte vattenrutschkana:-) det händer inte ofta.

När vi kom tillbaka till campingen så gick vi på restaurangen inne på området och åt, tog nån öl och lyssnade på bandet som spelade innan vi gick tillbaka till tältet och drack lite vin och tog det lugnt.

På söndag var det dags att packa ihop allt och åka hem även fast vi alla hade velat stanna några dagar till men Andreas och Emma måsta hem och jobba:-(

Vi drog ut lite extra på hemfärden och gick ner en sväng på stranden innan vi åkte hem.

Jag längtar redan tillbaks!

Planera och packa

Publicerad 2013-07-18 17:32:38 i Allmänt,

Imorgon åker vi till Leksand där vi ska campa och bo i tält över helgen tillsammans med Emma med familj. Självklart blir det även ett besök på sommarland och ev lite tjuvlyssning på Gyllene tider.

Vi packar och fixar och har varit och lånat campinggrejer av snälla grannarna. Det som går är utpackat i bilen, resten får vänta till imorgon.

Pimp my bike

Publicerad 2013-07-17 22:53:55 i Allmänt,

Det är så tråkigt när det är sånt här mitt emellan väder, ena stunden lyser solen och nästa så regnar det.
Man vet inte om man ska hitta på nån ute eller inne aktivitet.
Vi bestämde oss iaf för att baka, Yasmine gjorde choklafbollar och jag gjorde nougatrutor. Jag hade varit förutseende och handlat hem bakgrejer så idag har vi bara varit hemma.

Efter bakningen sminkade Yasmine mig och så här snygg blev jag ;-)

Vi målade även på lite på cykeln och tog bort all maskering och när Andreas kom hem så skruvade han ihop den. Nu är det bara handtagen som ska bytas sen är det som en helt ny cykel!
Yasmine är supernöjd och även lite stolt att hon har gjort mycket av jobbet själv. Hon har slipat och putsat med atosol så nu blänker alla kromdetaljer som om cykeln vore ny:-)

Jag har tyvärr inga före bilder men så här ser den iaf ut nu.

Måste erkänna att jag är liiite avundsjuk.

Kanske jag också ska pimpa min kärringsnurra.

Jul. 16, 2013

Publicerad 2013-07-16 23:45:21 i Allmänt,

Idag var det hästens dag i Färila så jag och Yasmine åkte dit och tittade.

Det var massor med duktiga hästar och ryttare och de hade alla möjliga uppvisningar bla western ridning, riddarspel, frihets dressyr och kyr.
Frihets dressyren var helt otrolig! Vilket samspel tjejen och hästen hade. Hon red utan sadel eller träns, hästen hade bara ett rep runt halsen, och gjorde massa konster som är svåra även med all utrustning. Hon fick hästen att gå uppför en trappa av lastpallar och rygga nerför.

De hade lagt ut en filt som hon satte sig på och sen kallade hon dit hästen som lade sig bredvid henne. Sen tog hon fram kuddar och täcke och de bäddade ner sig där på filten.

Grymt imponerande var det att se.

Riddarspelen var också roligt att titta på och en av riddarna hade en otroligt vacker häst med lång fin man.

Efter det var vi in på köpingen och Yasmine köpte en Adidas väska och en röd och vit prickig sadel till sin cykel. Nu ikväll har vi plockat isär hennes gamla kärringsnurra och slipat, putsat och målat så nu har den bytt färg från röd till svart. Imorgon ska den sättas ihop och Yasmine är nyfiken och förväntansfull för hur den kommer att se ut. Det kommer bli en helt ny cool cykel :-)

Vi tog även en cykel/joggingrunda och idag kändes det så jäkla bra att springa. Jag riktigt flög fram!

Löpning

Publicerad 2013-07-14 20:19:10 i Allmänt,

Försöker att komma igång och börja springa och idag var andra dagen jag tog en löprunda.

Igår hade jag tråkigt och fick ett infall att jag skulle prova att springa en sväng.
Jag hade börjat på lite smått att jogga innan jag bröt tån.
Jag drog på mig träningskläderna och tog med hundarna ut på en runda.
Jag går till en skogsväg en bit ifrån oss och sen springer jag skogsvägen fram och tillbaka. Det blir ca 1,2 km. Inte långt för en riktig löpare men fullt tillräckligt för mig till att börja med.

Det som är bra är att det är mjukt underlag så jag slipper få så ont i knäna.

Första vändan är det en lång uppförsbacke så efter halva så får jag gå en bit för att orka med. Sen vänder jag och joggar hela vägen tillbaka.

Igår kändes det riktigt bra för att vara första gången men idag hade jag träningsvärk och ondare i tån så det kändes tungt att springa. Trots det så fick jag en bättre tid då jag gick mindre idag än igår.

Det känns verkligen att jag använder helt andra muskelgrupper när jag springer än när jag tränar på gymmet eller cyklar. Det var länge sen jag hade träningsvärk sist.

Göra ingenting

Publicerad 2013-07-13 15:11:19 i Allmänt,

Andreas och Yasmine åkte och fiskade i morse och blir borta hela dagen så då hade jag planer på att göra ingenting idag. Bara ligga i solen och lata mig.
Problemet är bara att jag vet inte riktigt hur man gör ingenting. Jag provade att lägga mig i solstolen men efter att ha tvingat mig kvar i 15 minuter så gick det inge längre. Det är så otroligt tråkigt så jag blir alldeles nervös!

Istället tvättade jag bilen och medans jag ändå hade slangen framme fick hundarna sig en tvätt de med.

Sen städade jag i växthuset ända tills jag flyttade på några grejer och världens äckligaste minorms/larvs/igel liknande äckel kuse hoppade fram och slingrade och for omkring som en tok! Hade det inte varit för att den låg framför dörren så hade jag tok sprungit därifrån men jag vågade inte kliva över den för då hade den säkert försökt äta upp mig eller nåt. Så istället försökte jag mosa den med en kratta. Hoppas jag fick dö på den annars kommer jag inte våga vara därinne nå mer.
När jag samlat mod till mig gick jag tillbaka för att se om jag hittade den men jag såg inget så endera lever det lilla äcklet fortfarande eller så mosade jag den till oigenkännlighet. Jag tror och hoppas på det sista!

Som terapi, för att slippa tänka på det lilla äcklet, så tog jag även och städade bilen invändigt och när jag skulle leta rengöringsmedel i garaget blev jag så irriterad på alla grejer som låg där så jag städade lite där inne också.

Nu vet jag inte vad jag ska hitta på. Hade jag haft en pensel så skulle jag ha målat knutbrädorna på huset men vi hade ingen. Måste införskaffas.

En härlig fredag

Publicerad 2013-07-12 21:48:39 i Allmänt,

Trots tight planering så blev dagen otroligt lyckad.

All försäljning har gått smidigt och nu är det bara några kvar som ska hämta sina grejer.

Jag och Yasmine tog en lunch på Finness innan vi åkte till Nore för att träffa Milja och hennes familj. Hon var lite blyg i början men det släppte snabbt och efter ett tag badade och lekte de som vanligt. Det är nästan 1,5 år sen de träffades sist men det märktes inte.

Nu ikväll har vi grillat och suttit ute på altanen och ätit och mått gott.
Vi har bytt däck på en gammal cykel så nu har jag och Yasmine en varsin kärringsnurra att glida runt på. Cyklarna fick sig även en tvätt och efter det blev det vattenkrig.

Jag är så otroligt lycklig över att ha min underbara familj♥

Schemaläggning

Publicerad 2013-07-12 09:45:43 i Allmänt,

Idag är dagen så fullspäckad så jag har måstat göra ett schema för att styra upp allt.

Det kommer folk och hämtar grejer som jag sålt, jag ska träffa vissa inne på köpingen och leverera grejer, Yasmine ska träffa sin kompis Milja som är här och hälsar på, vi ska på Åkerslund och kasta grejer, det ska handlas och nånstans däremellan ska vi hinna äta lite lunch också.
Hoppas vi kan träffa Milja på stranden så man hinner njuta av finvädret en liten stund :-)

Delsbo by night

Publicerad 2013-07-11 23:22:52 i Allmänt,

Igår var jag till Eva i Delsbo tillsammans med Frida.Vi grillade, drack öl och drinkar och njöt av de underbara omgivningarna.

Eva bor i en söt liten stuga ute på en udde och det är otroligt vackert där. Så rofyllt att sitta på altanen och se ut över sjön. Tänk att få vakna till den utsikten varje morgon!

Sen gick vi vidare till hembygdsgården där de har Kul på vallen.
Trevligt med massa folk och uppträdanden.

Mina underbara glada tjejer gör mig alltid så glad ♥ Vi har så kul tillsammans och det blir många skratt och mycket tok. Synd att vi inte hinner träffas oftare.

Förrådsrensning

Publicerad 2013-07-09 22:43:31 i Allmänt,

Fick äntligen tummen ur och började med förrådsrensningen idag.

Jag har rensat ur alla lösa saker, knäppt kort och lagt ut det som ska säljas och sorterat ut det som ska kastas. Nu är bilen full med grejer som jag ska köra på Åkerslund imorgon. Det som är kvar är att gå igenom en del kartonger och sortera upp dem.

Jag har redan fått massa bud på sakerna som jag lagt ut för försäljning så nu kan vi dryga ut semesterkassan:-) Mobilen har gått varm ikväll av alla bud och frågor.

Nu har det äntligen börjat regna på riktigt och jag ligger och lyssnar på smattrandet mot taket. Mysigt.
Hoppas det regnar hela natten för det behövs verkligen nu. Sen kan det vara soligt och varmt igen imorgon.

Måndag

Publicerad 2013-07-08 20:35:07 i Allmänt,

Idag började vi dagen med en tur till Ygsbo där jag och Yasmine köpte haremsbyxor. Jag har ett par sen förut och jag älskar dem. Nu hade hon fått hem jättemånga i olika färger och mönster så det var lite svårt att välja. Jag lyckades iaf bestämma mig till slut för ett par svarta och ett par randiga. Yasmine hittade också ett par randiga.
Efter det åkte vi till parken och spelade minigolf och lekte.

När vi kom hem gjorde jag pannkakstårta, den blev inte snygg men den verkade iaf god för barnen åt upp nästan hela. Det som blev kvar fick hundarna kalasa på.

Nu ikväll åkte jag och Yasmine med mamma och Hans-Olof till Stenegård på Moläta. Det var faktiskt första gången jag var dit men det var absolut inte sista. Mysigt att sitta på en filt i gräset och äta, titta på folk och lyssna på live musik.

Årets första dopp

Publicerad 2013-07-07 22:49:01 i Allmänt,

Vi har haft en härlig dag på stranden och både jag och Andreas tog årets första dopp. Svalkande och uppfriskande var det :-)

Strandhäng

Publicerad 2013-07-07 11:08:14 i Allmänt,

Termometern visar redan på 35 grader så idag packar vi för en heldag på stranden, eller så länge vi härdar ut iaf.
Lunch, tidningar och badleksaker packas så vi har något att sysselsätta oss med.

Bara vänta på att tvättmaskinen ska bli klar så hämtar vi lekkompisarna och drar iväg sen.

Mot stranden!

Pyssel

Publicerad 2013-07-04 21:08:55 i Allmänt,

Imorse passade vi på att pyssla lite då det var sämre väder ute.
Inspirerade av Underbara Clara vek vi askar och presentpåsar.

Imorgon ska jag handla ingredienser så vi kan baka kakor och fylla dem med och ge bort till nån vänlig själ :-)

Stenegård

Publicerad 2013-07-03 22:50:36 i Allmänt,

Idag blev det ett besök på Stenegård och Barnensträdgård med Linda och barnen.

Vilket underbart ställe för både barn och vuxna!
Massor att göra för barnen. De fick bla göra egna krukor som de planterade frön i, leta upp olika växter och lukta och smaka på växter. Det var en trevlig tjej som guidade dem runt i trädgården och förklarade och visade vad allt var och hur man planterade.

Det fanns även en liten miniby med små miniatyr hus i gammal stil där barnen kunde pyssla, klä ut sig, leka och titta på djur.

Även mammorna lekte och hade kul.

Vi åt lunch på trädgårdscafét och avslutade dagen med bad i Ede.

De tre första dagarna av min semester har varit underbara och jag hoppas resten av sommaren fortsätter likadant.

Imorgon blir en dag på hemmaplan med trädgårdsfix, fast om vädret fortsätter vara lika bra så blir det nog ett besök på stranden också :-) Det är det som är det bästa med att ha semester, att kunna göra det man känner för utan massa måsten.

Furuvik

Publicerad 2013-07-03 22:17:54 i Allmänt,

Tidigt igår morse packade jag, Yasmine, Jon, Liam och Gumman in oss i bilen och åkte till Furuvik.
Där hade vi en heldag med massa karusellåkning, djur, bad och picknick.

Vi var kvar till strax innan stängning så det var ett trött men nöjt gäng som styrde kosan hemåt :-)

Furuvik är verkligen ett bra ställe för barn som har lite allt möjligt och det hinner aldrig bli tråkigt. Ett extra plus är att det inte ligger allt för långt bort.

Ev blir det ett till besök i augusti då Yohio spelar.

Torön

Publicerad 2013-07-01 23:06:11 i Allmänt,

Idag var jag och Yasmine på Torön och åt lunch.

De har fixat och gjort det riktigt fint där.

Jag åt en laxmacka och Yasmine åt pannkakor med sylt och grädde.
Till efterrätt tog vi en varsin glass och gick ner till bryggorna och doppade fötterna.

Om

Min profilbild

Nette

Familj: gift med Andreas, 7-åriga dottern Yasmine, hundarna Loke och Freja, katterna Josefine och Ida, kaninerna Alice och Katja Bor: i ett hus på landet