Livet på landet

Godaste gratängen

Publicerad 2012-09-07 21:04:12 i Allmänt,

Äntligen fredag och några sköna lediga dagar att se fram emot.
Började fredagsledigheten med att åka hem till Emma och P-Å och hjälpa dem att lägga slang för jordvärme. Såg ut som jag hade tagit ett gjytjebad när vi var klara och eftersom jag inte hade nåt ombyte med mig fick jag köra hem utan byxor. Tur att man inte blev stoppad eller fick fel på bilen;.)
 
Väl hemma blev det en välbehövlig dusch och sen börja förbereda middagen.
Till förrätt gjorde vi toast skagen.
Till varmrätt blev det pepparstek med gratäng, aubergine och zuchinigratäng till mig och potatisgratäng till Andreas. Till det gjorde jag en kantarellsås av kantareller som jag fick av söta Emma=)
Gjorde även baconlindade sparrisar och stekat tomater som tillbehör.
 
Aubergine och zuchinigratängen blev så god!
Jag skivade aubergine och zuchini. Lade dem i en gratängform varvade med ostskivor och kryddade med timjan, salt, peppar och lite smoked paprika pulver. Sen hällde jag på en skvätt grädde och in i ugnen på ca 175 grader.
Ni måste prova! Blev så himla gott! Kommer absolut att göra den fler gånger.
 
Nån efterrätt blev det inte men vi hade ändå inte orkat det så mätta som vi är nu. Blir lite ost och kex sen istället.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Nette

Familj: gift med Andreas, 7-åriga dottern Yasmine, hundarna Loke och Freja, katterna Josefine och Ida, kaninerna Alice och Katja Bor: i ett hus på landet

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela