Livet på landet

Vägen mot ett hälsosammare liv

Publicerad 2012-11-17 18:21:38 i Allmänt,

Nu är det dags att ta tag i etapp tre för vägen mot ett bättre, hälsosammare liv och det är att komma igång och motionera.
 
Första etappen var att gå ner i vikt och där får jag säga att jag är nöjd med att ha gått ner 15 kg men har fortfarande ca 6 kg kvar till mitt mål. Ev blir det 5 kg till efter det, får se hur jag känner då.
 
Andra etappen var att sluta röka och jag har nu varit rökfri i 4 veckor.
 
Nu är det alltså dags för att komma igång med träning.
Antagligen den etapp som kommer vara svårast eftersom den tar mest tid.
Sluta röka ger mer tid och att äta hälsosammare tar egentligen inte mer tid än att äta onyttigt.
Träna däremot måste man lägga några extra timmar på och som heltidsarbetande förälder är det inte alltid det lättaste men det handlar egentligen bara om att tänka om. Man kan engagera hela familjen i en del träning så då behöver man inte känna att man tar massa tid från "familjetiden". På vardagarna är det inte många timmar man hinner vara med familjen som det är nu och jag vill ogärna minska den tiden ännu mer. Men promenader kan hela familjen följa med på så det kommer vara det första jag ska komma igång med. Det är den motionsform som jag tycker ger absolut mest. Man får motion, frisk luft, rör på hela kroppen, kan ha med sig hela familjen och hundarna får också motion.
 
Tänker även skaffa gymkort på Pace och försöka att träna 2-3 gånger i veckan. Andreas har också kort där så då kan vi åka tillsammans och ta med oss Yasmine vissa gånger.
Nån gång i veckan kan det ju vara skönt att åka iväg själv också.
 
Nu har jag även en extra sporre att verkligen börja röra mig mer och det är att min rygg börjar säga ifrån rejält. Eftersom jag har ett stillasittande jobb så är det extra viktigt att jag rör på mig på fritiden.
På måndag ska jag på sjukgymnastiken och få lite övningar för att stärka ryggen och även för mitt knä som jag har haft problem med sen jag var 14 år.
 
Håll tummarna för att jag ska klara av sista etappen nu!
Kan nog behöva lite extra pushning för att klara detta.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Nette

Familj: gift med Andreas, 7-åriga dottern Yasmine, hundarna Loke och Freja, katterna Josefine och Ida, kaninerna Alice och Katja Bor: i ett hus på landet

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela