Livet på landet

Tjejkvällar

Publicerad 2009-01-19 14:44:26 i Allmänt,

Idag är jag o Yasmine hemma o sjuk. Vi är snoriga o har hosta o ont i halsen. Jag började bli dålig redan i fredags men ville ändå åka till Emma på tjejkväll. Vi hade trevligt satt o pratade o spelade singstar, i fem timmar i sträck... Det var kanske inte det bästa jag kunde ha gjort med tanke på att jag hade ont i halsen innan, så när jag kom hem vid 3 tiden ( jag var nykter o skjutsade hem de andra först) så kunde jag bara viska. Men det var det värt för det var kul så länge det varade.
På lördagen var det min tur att ha tjejkväll. Morgonen började med att jag gick upp klockan 8 o släppte ut grannens hästar. Då var jag inte superpigg direkt efter ca 4,5 timmars sömn. Sen började jag göra iordning pajerna som jag skulle bjuda på. Gjorde tre olika, en kyckling o ädelostpaj, en kantarell o västerbottenostpaj o en med spenat, soltorkadetomater o chévreost. Här får ni recepten, jag brukar alltid höfta så jag har inga precisa mått:

Kyckling o ädelostpaj

Pajdeg:
100g margarin
2,5dl mjöl
3msk kallt vatten

Blanda ihop till en smidig deg. Kavla ut o lägg i pajform, nagga botten med en gaffel o ställ kallt. Man kan täcka kanterna med folie så ramlar de inte ner när man gräddar den.

Fyllning:

ca 600g kycklingfilé
1 paprika
Några färska champinjoner
2 msk mjöl
2,5dl matlagningsgrädde
ev ca 1 dl mjölk
1 ägg
1 bit ädelost
riven ost
paprikapulver
aromat
salt
peppar
ev chilipulver

Dela kycklingen i mindre bitar, stek o krydda, blanda i paprika o svamp. Strö över mjölet o rör om, häll i grädden o ev mjölk o koka ett tag, ska vara en ganska "tjock konisistens". Rör i ägget o smula i ädelosten rör tills osten har smält, krydda. Förgrädda paj skalet ca 10 min i 225 grader. Häll i fyllningen o strö över riven valfri ost. Sätt in i ugnen på 225 grader tills osten har fått lite färg. 

Kantarell o västerbottenostpaj

Pajdeg som ovan

Fyllning:
ca 200g kantareller
ca 300g västerbottenost
3 ägg
2,5 dl matlagningsgrädde
0,5dl mjölk
salt
peppar

Stek kantarellerna o krydda med salt o peppar. Strö ut dem i det förgräddade pajskalet. Vispa ihop ägg, grädde o mjölk, häll i osten o krydda. Häll i pajskalet. Ställ in i ugnen på 200 grader i ca 30min.



Spenatpaj med fårost

Foto: Joel Wåréus

Ingredienser


Pajdeg
1,5 dl vetemjöl
1,5 dl grahamsmjöl
1 tsk bakpulver
0,5 dl (50 g) flytande matfett
1 dl mjölk

Fyllning
250 g 1 pkt, fryst spenat
2 st vitlöksklyftor
2 msk olivolja
10-12 st marinerade soltorkade tomater
0,5 dl ca, färsk basilika
100 g chevreost
 2 st ägg
2 dl mjölk
1,5 dl riven ost, 17 % fett
0,5 tsk salt
peppar


Tips

1 portion innehåller: 290 kcal/1212 kJ, 14 g fett, 2 g fibrer


Gör så här

1. Pajskal: Sätt ugnen på 200°. Blanda samman alla ingredienser till en deg. Tryck ut i en pajform och förgrädda i ca 10 minuter.

2. Tina spenaten lite och skär den grovt. Skala och hacka vitlöksklyftorna fint.

3. Fräs spenat och vitlök i oljan ett par minuter och fördela sedan i pajskalet.

4. Skär/klipp tomaterna i små bitar, hacka basilikan, smula fårosten och fördela allt över spenaten.

5. Vispa ihop ägg, mjölk och riven ost med salt och nymalen peppar och häll i pajskalet. Grädda i ca 30 minuter.


 

Alla pajerna blev goda så jag kan rekommendera er att prova dem.
Till pajerna serverade jag sallader o bröd.

När jag var klar med pajerna så skjutsade jag Yasmine till mormor för hon skulle sova där, Andreas var iväg på killkväll.
Sen var det bara hem o städa undan lite, jag hade tänkt att jag skulle hinna lägga mig o vila ett tag men det hann jag inte med. Tjejerna skulle komma vid sex o vid halv fem kom Elin o -matilda så de hjälpte mig med att fixa sallader o duka fram. När de andra girlsen kom, vi var åtta stycken, så drack vi lite rosa bubbel innan vi satte oss o åt.
Vid sjutiden kom lillis hit o visade smycken. Jag hittade ett halsband som jag beställde för jag ska ha Yasmine ingraverat på det o ett matchande armband som jag köpte direkt. Det var bra för man kunde köpa smyckena direkt om man ville.
Efter det blev det singstar, igen, men det är så himla roligt.



I röda laget var det Carin, Birgitta o Elin


I blåa laget var det Mathilda, Ella o jag, fast det var bara Mathilda som fastnade på bild...



Kerstin o Frida var jury o hejarklack. På bordet står de supergoda o fina snittarna som Frida hade gjort, mumsiga.

Vi hade jätte roligt hela kvällen, är så kul o hitta på nåt med bara tjejerna o att man sitter hemma istället för o gå ut, då slutar det bara med att man tappar bort varandra.

Nu måste jag lägga mig ner o vila ett tag, känner att det börjar snurra i skallen. Är inte direkt så att man får vila upp sig när man har barn hemma när man är sjuk. Spelar nästan inge roll hur sjuk Yasmine är så ligger hon ändå aldrig still o vilar. Just nu har hon rockspelning o står o sjunger i sin mikrofon. Gulligt men kanske inte just idag...


Rockbruden. Hon har fixat håret själv idag, en riktig snygging.

Kommentarer

Postat av: Emma

Publicerad 2009-01-19 14:57:06

Det verkar ju som om ni hade kul fast jag inte var där ;) Mycket synd måste jag säga... Oscar följde med jennilin hem igen på lördag när de kom och hämtade Jessica och det var uppskattat kan jag lova!!! Hade så ont i hela kroppen så jag funderade ett tag på att hoppa från ladutaket.. Men nu är det lite bättre... Feberfri åtminstånde.. Men vi får ta en ny tjejkväll snart ;)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Nette

Familj: gift med Andreas, 7-åriga dottern Yasmine, hundarna Loke och Freja, katterna Josefine och Ida, kaninerna Alice och Katja Bor: i ett hus på landet

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela