Livet på landet

Förlossningen

Publicerad 2014-06-25 11:43:11 i Allmänt,

Igår kväll kom vår efterlängtade kille äntligen till världen. Han gjorde en dramatiskt ankomst.
Vi tar det från början.

Natten mellan söndag och måndag så började vattnet att sippra lite och jag fick lättare värkar så jag ringde in till förlossningen som ville att vi skulle komma på koll morgonen efter. När de kollade så trodde de inte att det var vattnet som börjat gått och jag var bara öppen 1 cm så vi fick åka hem igen.
Under måndagkväll så tilltog värkarna och blev rätt så kraftiga och regelbundna så vi åkte in igen. Jag var fortfarande bara 1 cm öppen men jag fick smärtstillande och sömntablett, eftersom jag inte sovit något sen värkarna börjat, och fick ligga kvar under natten medans Andreas åkte hem. Vid fyra på natten så började värkarna ta i riktigt ordentligt så det blev ingen sömn den natten heller. Andreas kom tillbaka på tisdagmorgon och efter lunch gjorde de en ny undersökning men fortfarande var jag bara öppen 1 cm så trots de kraftiga och regelbundna värkarna ville de att vi skulle åka hem. Det kändes absolut inte bra när jag redan då hade så otroligt ont men det var bara att sätta sig i bilen och åka hem igen. Det blev en riktigt jobbig resa med konstanta värkar hela vägen hem.
Väl hemma så kunde jag bara ligga på soffan och försöka hitta nån ställning som kändes bättre men det var lönlöst. Jag tog de smärtillande tabletterna jag fått med mig men de hjälpte inte alls.
Runt sextiden fick jag ännu ondare och låg bara och skrek så vid åttatiden bestämde vi oss för att åka in igen. Det var den absolut värsta bilresa jag någonsin varit med om! Jag hade värkar precis hela tiden.
När jag lyckats stappla mig in på förlossningen så såg de att det var bråttom. De gjorde en undersökning och jag var helt öppen. In i en förlossningsal fort som tusan och väl där hann de inte ens göra sig helt klara förens vattnet forsade ut och efter 3-4 krystningar så var han ute. En frisk och välmående liten kille på 3750 g och 51 cm:-)
Vi kom in vid 21 tiden och 21:19 är han född. Så det gick undan på slutet.





Nu sitter vi och väntar på att Andreas ska komma sen ska vi åka hem. Läkaren har nyss gjort en undersökning och allt såg bra ut.
Nu ska jag kramas lite med gofisen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Nette

Familj: gift med Andreas, 7-åriga dottern Yasmine, hundarna Loke och Freja, katterna Josefine och Ida, kaninerna Alice och Katja Bor: i ett hus på landet

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela