Livet på landet

Trädgårdsplanering

Publicerad 2012-05-08 18:38:01 i Allmänt,

Jag håller för fullt på att planera våran trädgård. Har gjort en jättefin ritning över hur jag vill ha det=)
Jag är en sån person som gärna vill ha massa blommor och en grönskande vacker trädgård men jag har absolut inga gröna fingrar och intresset är inte heller det största för att ligga och påta runt i jorden.
De rabatter vi har nu har jag täckt med markduk och bark för att minimera ogräs rensningen.
Det kan var roligt att pyssla i trädgården när man har lust med det men jag vill inte behöva känna mig tvungen att göra det.

Jag har iaf gjort en lista på vilka växter jag vill ha och allt som allt skulle det gå på ca 5000kr. Inte så farligt ändå med tanke på att det är till flera nya rabatter, en häck på ca 30meter, några träd plus till växter till växthuset och några krukor.
Det som däremot drar iväg ordentligt är kantstenarna som vi vill ha för att skilja gräsmattan från grusgången. Jag vill dessutom lägga plattor framför bron och göra en uteplats på framsidan.
Dessutom vill vi bygga ett trädäck på sidan av huset där vi kan ha grillplats, en mysig utemöbel och ett utebadkar.

Så nu är frågan om vi ska använda pengarna vi får tillbaka på skatten till en utlandsresa nästa vår, som vi hade planerat, eller om vi istället ska lägga dem på trädgården...
Just nu kan jag säga att det lutar åt trädgården och sen väntar vi ett år till med att resa utomlands.
En resa är ju underbart mysig och avkopplande men en fin trädgård kan man njuta av betydligt längre.

Det som isf står på att göra listan är:
*Så ny gräsmatta där vi grävde när vi byggde pannrummet
*Gräva ut, bygga upp två nya stora rabatter och plantera växter
*Bygga ett sten rös och plantera växter där
*Lägga plattor framför bron
*Sätta X antal meter kantsten
*Göra uppfarten större samt lägga markduk och fylla på med grus
*Lägga plattor till en uteplats på framsidan
*Bygga trädäck
*Plantera träd
*Gräva ur och plantera häck runt gården

Det känns som vi får prioritera vad vi ska börja med, tror inte vi hinner med allt i år med tanke på att vi har veden som ska kapas och klyvas plus att man vill hinna njuta lite av sommaren med.
Känns som planteringarna är prio ett sen får vi ta resten när vi hinner=) Inte riktigt min melodi att skjuta upp saker, har jag fått en idé så vill jag genomföra den på en gång=)

Är det nån som känner sig manad att hjälpa till så tas all hjälp tacksamt emot=)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Nette

Familj: gift med Andreas, 7-åriga dottern Yasmine, hundarna Loke och Freja, katterna Josefine och Ida, kaninerna Alice och Katja Bor: i ett hus på landet

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela