Livet på landet

Massa babbel

Publicerad 2012-08-12 12:34:55 i Allmänt,

Igår mumsade jag kräftor för glatta livet, blev tok mätt men gott var det. Smakade även lite på de goda pajerna som Gumman och Linda hade gjort men kände på en gång att jag blev svullen och fick ont i magen. Innan hade jag haft två dagar med minimalt med kolhydrater och jag mår mycket bättre på en gång.
 
Det har blivit lite för mycket kolhydrater nu på semestern och jag känner det på en gång. Jag blir svullen i magen och känner mig pluffsig. Ändå så tänker jag betydligt mycket mer på vad jag stoppar i mig nu för tiden än jag gjort tidigare. Det blir som en livstil mer än en diet att dra ner på kolhydrater. När jag märker vad mycket bättre jag mår med mindre kolhydrater och att jag dessutom går ner i vikt av det så är det extra taggande att fortsätta.
Jag har väger runt 76 kg nu så lite extra har det blivit under semestern men det känns ändå helt ok. Det blir ju alltid lite extra gott i semestertider. Mitt mål är att väga max 75 kg när semestern är slut och det är nog inga problem. Sen när vardagen är tillbaka igen så tar jag nya tag för att komma ner till 70 kg.
 
Men kräftskivan var det ju jag skulle skriva om. Den var trevlig med trevliga människor, god mat och bad i poolen=) Vi åt kräftor, pajer, snittar, vitlöksbröd, sallad, ost och kex och pannacotta.
Vi hade med hundarna en sväng men jag cyklade hem med dem runt tio tiden så då fick hem och lägga sig. Så det blev lite extra motion, nu är det iofs bara ca 1,5km enkel resa men det blev ju några kilometer iaf. Skönt att få röra på sig lite efter att ha ätit massa. Men gud vad fort det blir mörkt nu på kvällarna. När jag cyklade hem med hundarna var det ljust ute sen var jag bara in med dem och när jag skulle tillbaka såg jag nästan inte vägen för det hade hunnit bli så mörkt!
 
Jag provade att göra nya snittar i minipirogform och de blev riktigt goda. Enkla att göra är de också.
Man tar färdig smördeg och trycker ut rundlar med ett glas.
Lägger en klick färskost i mitten. Jag använde cantadou peppar och så la jag i lite finskuren pepparsalami. Gjorde även några med vitlöksost.
Sen är det bara att vika ihop dem som en pirog och trycka ihop kanterna med en gaffel.  
Pensla med ägg och in i ugnen på 225 grader till de fått lite färg.
Jättegoda som drinktilltugg eller plockmat.
 
Bild från Hannah Graafs blogg
 
 
Idag ångrar jag att jag inte åkte in och köpte mer färg igår. Trodde inte att jag skulle vara så målarsugen idag men jag känner mig rastlös och lite målning skulle varit ett perfekt tidsfördriv idag.
Ska gå ner i källaren och kolla om vi har någon vitfärg kvar så kan jag måla garagedörrarna istället.
Det kommer bli jättestor skillnad när de blir vita. Nu är de träfärgade och ser gräsliga ut.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Nette

Familj: gift med Andreas, 7-åriga dottern Yasmine, hundarna Loke och Freja, katterna Josefine och Ida, kaninerna Alice och Katja Bor: i ett hus på landet

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela