Livet på landet

Killar och tjejer

Publicerad 2014-01-29 21:56:06 i Allmänt,

När Yasmine än en gång frågade mig i morse om hon får färga håret och jag svarade att jag inte bestämt mig än började jag fundera över det här med hetsen mot flickor och vad som anses rätt och fel för dem att göra och i vilken ålder de har rätten att göra vissa saker.
 
Jag har lovat Yasmine att jag ska fundera över om hon ska få tona håret ljusbrunt pga att hennes hår skiftar i grönt då vi har lågt PH värde i vårt vatten. Inget som är farligt men det ger som sagt Yasmines ljusa hår en grön nyans. Vi har kollat på filter men de är svindyra.
Jag förstår henne absolut att det är jobbigt, speciellt när folk hela tiden kommenterar det.
Det som slog mig är att egentligen tycker jag att det är ok att hon tonar håret men anledning till min tvekan är mer vad andra ska tycka. Att det ska pratas skit om att man är en dålig förälder som låter en nioårig tjej färga håret.
Ju mer jag tänkte på det desto mer irriterad blev jag över hur mycket det egentligen tycks om vad som är rätt och fel för tjejer att göra medans det så gott som aldrig pratas om vad som är rätt och fel för pojkar att göra.
 
Det pratas om vilken dålig förebild tex barbie är för små flickor och att de ska få dålig självbild och ätstörningar pga en dockas utseende men jag hör aldrig några diskussioner kring killars leksaksdockor med steroidpumpade kroppar och medföljande vapen. Det pratas inte heller om det negativa med att köpa leksaksvapen till små pojkar, vilket de allra flesta föräldrar gör. Små pojkars största idoler är oftast muskulösa hjältar som slår ner folk och räddar "hjälplösa" flickor. Utan att blinka låter man pojkar spela spel som går ut på att döda och misshandla människor.
 
Då kan jag inte låta bli att undra vad som egentligen är värst, att låta en tjej vara intresserad av sitt utseende eller att lära pojkar att det är helt ok att misshandla och skjuta människor?
 
Jag förstår debatten till viss del då det handlar om tex att marknadsföra stringtrosor eller andra vågade klädesplagg till småtjejer och sexifiera små barn sånt tycker jag är rent ut sagt vidrigt. Även att se program som Toddlers och tiaras ger mig avsmak. 
 
Inget ska behöva gå till överdrift men jag är övertygad om att de flesta föräldrar vet vad som är bäst för sitt barn då alla barn har olika förutsättningar och mognar olika fort.
 
Att det alltid ska vinklas som att tjejer bara vill göra sig fina för killar gör mig riktigt upprörd.
De allra flesta, killar som tjejer, mår bättre av att känna sig snygga och fräscha varför ska man då förhindra det med motiveringen att det skulle vara kvinnoförtryck att tjejer vill göra sig fina, för sitt eget välbefinnande?
Sen tycker jag att vissa saker kan man vänta lite med och man behöver inte ha för bråttom in i vuxenvärlden men när det är ok för ens barn att tex börja sminka sig är upp till föräldern att avgöra, ingen annan.
 
Det som irriterar mig mest är att så mycket fokus läggs på tjejers beteende och inte på killarnas.
Det är just detta som är problemet även vid våldtäktsdomar, allt fokus läggs på tjejen hur hon betedde sig och hur hon var klädd medans killen knappt ifrågasätts för sin vidriga handling.
Lägg mer fokus på killarna och deras uppfostran så skulle nog samhället se annorlunda ut.
 
Det här skulle jag kunna skriva hur mycket som helst om då kvinnorätt är något jag brinner för. Dock tror inte jag att vägen till ett jämställt samhälle är att förbjuda kvinnor att vara kvinnor och själva bestämma vad vi gör med våra kroppar utan att sluta se sig som offer och våga synas och höras och visa att vi är minst lika bra som män.
 
Det finns män och det finns kvinnor och vi är olika men vi är lika mycket värda!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Nette

Familj: gift med Andreas, 7-åriga dottern Yasmine, hundarna Loke och Freja, katterna Josefine och Ida, kaninerna Alice och Katja Bor: i ett hus på landet

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela