Livet på landet

Grattis Sverige!!!

Publicerad 2012-06-06 18:14:44 i Allmänt,

Idag är det sveriges nationaldag och jag tycker det är patetiskt hur lite vi firar detta.
Vi borde ta efter vårt grannland Norge som verkligen vet hur man firar sitt land!

Vi är duktiga på att fira midsommar, jul och påsk men vår egen nationaldag känns helt bortglömd, tråkigt=(
Fast å andra sidan skulle vi väl bli anklagade för att vara rasister om vi firade och var stolta över vårt land och viftade med svenska flaggor, det är ju big NO NO i Sverige. Här ska vi vara neutrala och tänka på människor med en annan religon och att de kan ta illa upp och känna sig kränkta om vi hissar svenska flaggan, sjunger nationalsången, firar skolavslutningen i kyrkan, sjunger den blomstertid du kommer eller på något annat sätt gör något som alltid varit fina traditioner i vårt land.
Jag har inget emot andra religoner och alla får tycka och tro på vad de vill men man får ta seden dit man kommer.
Sverige är ett kristet land och även fast en stor del av befolkningen idag är "trolösa" så har vi våra traditioner och högtider som de flesta firar. En av dessa traditioner är att fira skolavslutningen i kyrkan. Det har jag gjort under alla mina år i grundskolan och även fast jag sällan går i kyrkan i vanliga fall så hör det till att sista dagen innan sommarlovet ska firas just där.
Jag vet att det är vissa skolor som inte har skolavslutningen i kyrkan pga att alla skolor inte får plats i kyrkan och har man valt att ha det så är det ok, även fast jag skulle tycka att det var tråkigt.
Att klasser däremot inte skulle få ha skolavslutningen i kyrkan pga att det finns barn i klassen som har en annan religion gör mig riktigt förbannad! Självklart är det synd om dessa barn om de har så trångsynta föräldrar/religion att de inte ens får vara nån timme med sin klass i kyrkan och ha skolavslutning men det ska inte drabba alla andra barn.

Tack och lov får fortfarande barnen i vår kommun ha skolavslutning i kyrkan och sjunga Den blomstertid nu kommer, men jag är rädd att de inte kommer att få göra det länge till med tanke på alla diskussioner i ämnet...

Men på fredag ska iaf min stora tjej ha sin första riktiga skolavslutning i kyrkan och sjunga somriga sånger i sin somriga klänning, sitta på bänken och otåligt lyssna på prästens och rektorns tal innan det är dags att tåga ut ur kyrkan krama fröken och alla klasskamrater och önska dem en glad sommar, sen är det äntligen SOMMARLOV!!!

Kommentarer

Postat av: Faster

Publicerad 2012-06-07 07:37:03



Så bra skrivet av dej fasters hjärta...så sanna ord...vart är vi på väg..alla våra traditioner tas bort för att vi ska var "snälla", vi får ta seden dit vi kommer och så ska det väl vara tycker jag. Politiker är för rädda att nysta i sådana här ärenden som är så betydelsefulla för oss! Nationaldagen borde kallas "Dagen för nya Svenskar" och så kunde vi ha nationaldag på midsommarafton(som nästan bara finns i Sverige) då firar vi verkligen med sommar, sill, snaps flaggan mm!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Nette

Familj: gift med Andreas, 7-åriga dottern Yasmine, hundarna Loke och Freja, katterna Josefine och Ida, kaninerna Alice och Katja Bor: i ett hus på landet

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela