Livet på landet

Recept

Publicerad 2009-02-15 13:19:28 i Allmänt,

Här kommer recepten från vår jättegoda middag igår=)

Förrätt:
HALLUOMISALLAD

Rucola
Körsbärstomater
Avocado
Halluomi
Chasewnötter
Dressing:
Honung
Olivolja
Citron
Salt
Peppar

Blanda ihop dressingen o vänd runt rucolan i den. Skär halluomin i skivor o stek hastigt i olivolja, krydda med citronpeppar. Dela körsbärstomaterna o stek på dem. Lägg rucolan på en tallrik, skiva avocado o lägg på salladen, skär halluomin i stavar o lägg överst. Lägg tomaterna o nötterna runt om. Ringla över lite dressing.
servera med vitlöksbröd.

Varmrätt:
ROSTBIFF MED POTATISGRATÄNG

Potatisgratäng
:
Potatis
Gul lök
Vitlök
Riven ost
Grädde
Salt
Peppar
Timjan

En skiva rostbiff per person
Harico verts
Körsbärstomater
Beasås
Rödvinssås

Skala o skiva potatis o gul lök. Fin hacka vitlök. Varva potatis gul o vitlök, riven ost o kryddor i en ugnsform. Häll över ca 3-4dl matlagningsgrädde, jag brukar använda 3dl grädde o sen spä med mjölk om det behövs. Stoppa in i ugnen på 200 grader i 45-60 min, rör om ibland. Strö över riven ost när det är ca 10 min kvar.
Salta o peppra rostbiffarna o stek dem, de är godast när de är lite röd rosa. Dela tomaterna o stek på dem o harico verts.
Servera med beasås o rödvinssås.

Efterrätt:
VIT CHOKLAD PANNACOTTA MED HALLON O BLÅBÄRSSÅS       4 pers

2.5dl grädde
2msk socker
100g vit choklad
1 gelantinblad

100g hallon o blåbär
1 citron, skalet
1msk socker

Koka grädde o socker i nån minut. Bryt ner chokladen i en bunken o lägg i det uppblötta gelantinbladet. Häll över den heta grädden o rör till slät konsistens. Häll upp i 4 portionsformar o ställ in i frysen över natten (jag hade mina inne i 5-6 timmar o det gick bra). Ta fram 10 min före servering.
Koka ihop bären rivet citron skal o socker. Låt svalna något. Servera pannacottan med bärsåsen.


Receptet kommer från "Halv åtta hos mig".

Pannacottan var jättegod. Passade bra med den lite sötsura bärsåsen till.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Nette

Familj: gift med Andreas, 7-åriga dottern Yasmine, hundarna Loke och Freja, katterna Josefine och Ida, kaninerna Alice och Katja Bor: i ett hus på landet

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela