Livet på landet

Skördetider

Publicerad 2009-08-11 20:03:04 i Allmänt,

Lite tråkigt att sommaren börjar lida mot sitt slut men ändå tycker jag att augusti är en härlig månad. Det är så roligt när man kan börja skörda all frukt o grönsaker som man har planterat.
Det är konstigt att jag som aldrig har lyckats nåt vidare med mina inneblommor lyckas så bra med det allra mesta jag sår ute i trädgården, där växer det så det knakar.


Brytbönor som jag sått i växthuset. Jättegoda att ha i wook märkte jag idag. Smakar som haricot verts när man värmer dem, fast det kanske är samma sak?!?


Sallad, också från växthuset.
Har även satt basilika, timjan, morötter, spenat, salladslök o tomater där inne. Salladslöken o tomaterna är inte riktigt klar än annars har vi mumsat på allt det andra hela sommaren. Yasmine älskar att dra upp morötter o gå o knapra på.
Mer ekologiskt o miljövänligt än hemodlat kan det knappast bli. Känns lite lyxigt att bara sringa ut i trädgården o plocka sallad o örter medans man lagar mat=)


Jordgubbar o rabarber.
Det har inte blivit så mycket jordgubbar i år eftersom jag planterade om dem i början av sommaren men några stycken har det blivit.
Gud vad sugen jag blev på rabarberkräm nu. Tror jag ska gå o plocka lite så jag kan göra kräm till frukost imorgon, mums.


Våra första äpplen!!!



Potatislandet.


Här är rabatten som jag fixat iordning nu i sommar.
Ser inte mycket ut för världen just nu men nästa sommar när alla blommor tagit sig o börjar sprida ut sig tror jag att det blir jättefint.
Tack mamma o Gumman för blommorna=)


Slänger med en bild på en av grannens hästar, Lotar. Han blev lite nyfiken vad jag hade för mig när jag var ute o knäppte kort en dag. Han kom fram o nosad o ville vara med så då fick han det=)


Appropå att sommaren snart är slut måste jag skriva några visdomsord som jag läste idag:

"Männsikor bryr sig inte om det är sommar eller vinter, så länge de är lyckliga."

Många blir deprimerade när sommaren är över men vad spelar väl årstiden för någon roll så länge man har varandra. Kärlek o hälsa är viktigast.

Kommentarer

Postat av: Emma

Publicerad 2009-08-11 20:41:07

Nu är jag igång igen ;)

Postat av: Madde

Publicerad 2009-08-11 21:12:33

Saknar det där så himla mycket! Att kunna gå ut i landet och hämta sallad, äta smultron när man sitter och solar på trappan, gå och plocka rabarber till krämen... Men fick i alla fall färskpotatis, krusbär och hallon från Ljusdal idag! Vilket lyx!! =)

Postat av: Madde

Publicerad 2009-08-12 17:43:11

Ja, det är helt underbart! Hos mamma finns ALLT! Nästintill i alla fall.. Idag hade hon skördat rödbetor som hon höll på att lägga in nu.. Åååh! =)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Nette

Familj: gift med Andreas, 7-åriga dottern Yasmine, hundarna Loke och Freja, katterna Josefine och Ida, kaninerna Alice och Katja Bor: i ett hus på landet

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela